2007 - Göta Kanal

I år fyllde Göta Kanal 175 år. Det firades i somras med ståt och statsrådstal och svenska folketvalde Göta Kanal till Sveriges största ”underverk”.

I Sjötorp, där det första spadtagen togs avtäckte sett monument i svensk granit som hyllning till Baltzar von Platen och 58.000 indelta soldater som kämpades sig fram under 22 år. Men detta monument riskerar att bli ett minnesmärke över ett döende underverk. Ett hot närmar sig kanalens liv. En ny järnvägsbro över kanalen i Motala för växandetransportbehov att avlasta vägarna. Men det är en tragisk ironi att just järnvägen kan bli kanalensdöd.

Järnvägsbron dimensioneras av Banverket för tåg var 3,5 minut. Dagens tågsätt för godstrafik kan vara 700 meter långa och rusar fram i 160 km per timme. Även om bron går att öppna säger det sig självt att möjligheterna att hinna mellan tågen blir närmast omöjligt. Resultatet kommer att bli allt glesare trafik av såväl passagerarbåtar som fritidsseglare. Så småningom dör båtlivet på kanalen sotdöden.

Det är allvarligt också för all form av livsnäring utefter kanalen även för Vänern och Vättern. Risken är dessutom överhängande att vi berövar oss denna unika kulturupplevelse när intresset i övriga Europa för Sveriges natur och kultur ökar snabbt. Vårt land besöks allt oftare av fritidsbåtar från både öst och väst.

Det är sannolikt bara början. För inget är mer tilltalande än att kunna resa runt och inte behöva åka samma väg tillbaka. I det fallet är Göta Kanal ”enastående” in vid Söderköping genom Östergötlands fagra nejder, fortsätta genom Vätterns klara vatten ut i västgötska bondbygder ner mot Sjötorp sista slussarna ut i Vänern -Europas tredje största sjö – ner genom Göta älv till den sjudande hamnstaden Göteborg och ut i västerhavet.

Vi måste nu inse att vi tillhör Europa och vara beredda att också ta mer ansvar även för kulturella värden inte bara det funktionella. Kan då hotet undanröjas? Ja, ännu är inget för sent. Att tågen måste fram anser vi alla. Men utan att båtlivet på kanalen stryps. Men då är det hög tid att ta fram alternativ. Ett sådant borde kunna vara en högbro över Boren som länsstyrelsen i Östergötland föreslog för flera år sedan. Ett annat alternativ en tunnel under kanalen. Att som nu rusa vidare med ett projekt som riskerar att förstöra Sveriges märkvärdigaste ”underverk” är ett kulturmord. Regeringen måste tvinga Banverket att tänka om.

Bengt Olson - Vattentrappa och Bengt
Bengt Olson vid sin staty Vattentrappa i Sjötorp.

Se klipp från invigningen 2007 och hur Vattentrappa ser ut 2022.

Bildspelet är gjort av Bengt Löfgren på Housebars Production.

Arbetet utfördes enligt Bengts instruktioner av Hallindens Granit vid stenbrottet Tossene och stenen som användes heter Tossene Grå Bohus.