1977 - Folksam Simhall

Folksamhuset (Foto ArildV - Eget arbete, CC BY-SA 3.0)
Folksamhuset (Foto ArildV - Eget arbete, CC BY-SA 3.0)

Konstverket av glaserade kakelplattor har titeln ”Sommarlandskap” och skapades 1977 för hand av Bengt Olson själv i Gien, Frankrike och finns i Folksamhuset i Stockholm.

Texten nedan är utdrag ur boken ”Bengt Olson – Nordisk konstnär i Paris” av Jan Torsten Ahlstrand.

”Det säger en del om Bengt Olsons arbetskapacitet att han, parallellt med utsmyckningsarbetena i Paris, hann med att genomföra ett större beställningsuppdrag även i Stockholm.

Det var Folksam som byggde till sitt kontorshöghus vid Skanstull med en lägre byggnad, tre våningar ovan jord och fem under, främst för försäkringsbolagets dataavdelning. Arkitekt var Lars Einar Eriksson […] I Michel Ragons skrift Art et Architecture hade han läst om Olsons utsmyckningar i Parisregionen och sett bilder av kakelmålningarna i simhallen i Courbevoie.

I slutet av 1976 skrev han ett brev till Olson och frågade om denne skulle vara intresserad av att utsmycka Folksams simhall med kakelmålningar. Det gällde tre väggar i simhallen, sammanlagt ca 160 kvm, och en intilliggande cafeteria, avskärmad från simhallen genom en glasvägg. Olson, som då höll på att avsluta utsmyckningen av Palais de Justice i Creteil, behövde ingen längre betänketid.

I slutet av januari 1977 var han redan i Stockholm och besökte då i sällskap med arkitekten det underjordiska bygget på Södermalm. Till skillnad från i Courbevoie fanns det inga fönster i den blivande simhallen. Olson såg framför sig som i en vision bassängen som en svensk insjö, omgiven av lummig grönska. Ambitionen blev att med kakelmålningarna trolla bort det intryck av instängdhet, som ofrånkomligen måste uppkomma i en simhall utan fönster.

Arkitekten hade tänkt sig att kaklet skulle framställas på Gustavsberg, men det visade sig att produktionen av lämplig fajans hade upphört. Omsider fick Olson – sedan hans skisser hade godkänts i olika kommittéer och i MBL-förhandlingar – beställningen överflyttad till fajansfabriken i Gien, där han kände sig som hemma efter sina tidigare kakelmålningar. Till väggarna i simhallen och cafeterian i Folksamhuset gick det åt 18000 plattor med måttet 108 x 108 mm, samma som i Courbevoie. Med penslar av varierande bredd och tvättsvampar målade han med lätta rörelser de obehandlade plattorna i sektioner om ca 3 x 4 meter. Sedan de hade glaserats, placerades de i ugnen och brändes under 24 timmar i en temperatur av 1030 grader.

När allt var klart transporterades kaklet från Gien till Stockholm, där det våren 1978 sattes upp på väggarna under Olsons ledning. Kakelmålningarna i främst olika nyanser av grönt samt i gult, blått och vitt kring den ljusblå bassängen förmedlar verkligen en stämning av svensk sommarvegetation, av frihet och öppenhet. Till det luftiga intrycket bidrar att han, liksom tidigare, använt sig av stora vita ytor i ett växelspel med de »positiva« formerna.”